BA’SÖK – babblish sociala översiktskurs, del 1

jag frågade runt lite i jakten på ett ämne till dagens inlägg och fick frågan:

Vad händer om man, som etablerat företag, inte använder sociala medier?

Jag funderade ett ögonblick på om jag skulle göra ett inlägg om det, sen så insåg jag att jag redan har svarat på det tidigare på bloggen, ett antal gånger, och att repetition iofs är det enda sättet att lära sig men det kan också vara ganska tråkigt i längden. Jag funderade på att komma med någon vitsig kommentar och sen köra på med någonting annat kul när det plötsligt slog det mig:

Det är inte frågan det är fel på. Det är mig det är fel på.

Jag begår samma misstag som alla andra. Förvisso tycker jag har försökt hålla mig på en grundläggande nivå i mina inlägg, att jag beskriver på ett lättfattligt sätt det jag vill presentera, men vad spelar det för roll om läsaren inte har en aning om grunderna?

Jag tänker ge det här ett försök: jag ger er BA’SÖK – Babblish Sociala Översiktskurs.

Eftersom ingen orkar läsa en bok så kommer jag att dela upp detta på ett par inlägg. Hoppas ni pallar läsa.

1) Vad är sociala medier – en fråga med två svar.

Ur ett användarperspektiv är sociala medier är ett samlingsnamn för en stor mängd communities där man umgås med människor som man antingen känner i riktiga världen, IRL, eller som man delar intressen med.

Det finns flera hundra olika sociala medier, de flesta med helt olika målgrupp och inriktning.

Några exempel är:

Sociala nätverk som exempelvis Facebook. Här väljer du med vilka du vill umgås. Tröskeln är oftast hög för vilka du låter se det du skriver och delar. Här är du öppen med vem du är, vad du gillar och vad du ogillar.

Mikrobloggar som exempelvis twitter där man delar med sig, diskuterar och debatterar med hjälp av korta inlägg. Används av exempelvis politiker, journalister och debattörer för att diskutera och av ”kändisar” för att interagera med sina fans. Och av fans för att interagera med varandra och ”kändisar”. Här finns en större öppenhet för anonymitet.

Mikrobildbloggar som exempelvis Instagram där man lägger upp en bild och skriver en kommentar. Även detta ett snabbt sätt att dela med sig av sitt liv, sina händelser och intressen. En blandning mellan socialt nätverk och en mikroblogg. Där man väljer om man vill vara publik eller ha ett privat konto där man godkänner sina följare.

Bildbloggar som flickr där man delar sina foton. Används ofta av professionella- och amatörfotografer. Man delar, kommenterar och betygsätter foton

Diskussionforum som exempelvis finewines.se är ofta specialiserade diskussionsforum där man håller sig till diskussioner om och kring ett speciellt ämne. I det här fallet kvalitetsviner. Länkar på forum är också ett av grundpelarna vid SEO, sökmotoroptimering, ett ämne som vi kan ta vid ett annat tillfälle. Ett väldigt kraftfullt medie för att nå ut till intresserade och kunniga människor

Online message boards som exempelvis Reddit där man postar ett ämne, bild eller länk och som andra sedan kan svara på. Man kan också svara på andra svar i tråden vilket leder till intressanta, och i mitt tycke ofta helt omöjliga att följa, diskussioner. Reddit är enormt stort. Enormt populärt och  Både Barak Obama och nu senaste hela Monty Python (oklart om Terry Jones var helt närvarande dock). Mycket kraftfullt. Speciellt om man vill vinna goodwill.

Bloggar som exempelvis babblish.se där någon som brinner för eller arbetar med en specifik sak eller ämne vill dela med sig av sin kunskap för att 1) skapa förståelse för vad fan det är de pysslar med eller 2) dela med sig av ett intresse. Även närvaro på bloggar med länkar är en av grundpelarna för SEO. Här finns det företagsbloggar som ofta ligger på en egen domän, eller intressebloggar som också ligger på en egen domän. Det finns också sajter som erbjuder användare att starta upp bloggar på deras plattformar utan att man behöver registers domännamn och webbhotell exempelvis wordpress.com, blogger.com eller tumblr.com.

Det här är bara ett litet urval, det finns många fler.

Ur ett marknadsförings/kommunikationsperspektiv är sociala medier någonting helt annat:
Nämligen ett verktyg för att lyssna på, och föra en dialog med, kunden.

2) Är sociala medier lösningen på alla våra problem?

Nej, det är de inte.

Men rätt använda kan de ge dig information om kunders intressen, uppförande och samtal som du aldrig kan få genom en traditionell marknadsundersökning. De kan hjälpa till att bygga ditt varumärke och skapa en kundlojalitet som du aldrig kunnat drömma om.

3) Vad är sociala medier inte?

Ett slutmål för din kommunikation.

Ett vanligt problem när det kommer nya kanaler, medier och strategier är att man försöker placera in dem i ramar som man känner igen, som man är trygg med. Inget ont i det. Vi är varelser som gillar rutin och att förstå. Problemet nu är att det går så otroligt fort att det är svårt att hänga med i svängningarna. För att vara delaktig måste man leda. Annars blir man efter.

4) Varför är det viktigt att jag har koll på sociala medier?

Allt du gör, all din kommunikation – från print till digitalt – skapar diskussioner. Det viktiga är inte att du finns på facebook eller twitter, det viktiga är att du har kunskap och medvetenhet om att allt du gör leder till konversationer. Med hjälp av sociala medier, och en strategi för social marknadsföring så kan du delta i, och på sikt leda, dina konversationer och styra dem i rätt riktning.

5) Vad är social marknadsföring?

Nästa steg på evolutionsstegen för marknadsföring. Din kund är inte längre begränsad till sitt yrke, sin inkomst eller sin bostadsort. Demografisk segmentering av kundgrupper blev osäker när internet klev in på spelplanen. Social marknadsföring spelar på alla delar av ditt umgänge. En konversation sker fysiskt mellan människor över en kaffe, online på ett diskussionforum, på en blogg, i en chat, på facebook, i ett telefonsamtal eller var som helst där människor interagerar. Allt du gör, vi vilken kanal du än gör det, kommer att leda till konversationer.

För varumärken och företag att överleva på en marknad där alla har en åsikt om vad du säger eller gör i samma ögonblick som du säger det du säger eller gör det du gör så måste du vara delaktig i diskussionen. Du måste skapa en genuin och trovärdig avsändare för dina budskap, du måste interagera, dela och bidra och du måste visa att du står för någonting större. Annars kommer du att råka illa ut.

För lite mer info om hur Coca-Cola tänker kring detta med sin Content 2020 och även läsa min case study om denna.

Jag brukar avsluta med en video från antingen mupparna eller sesame street. Idag blir det Elton John & Lady Gaga.

Vill du prata mer om sociala medier, social marketing så är det bara att du hör av dig till mig.

Jimmy Forsman.

Tinariwen som substitut.

På grund av massamycket jobb med massamånga spretiga projekt så har jag faktiskt inte haft tid att preppa ett torsdagsinlägg. Och eftersom ingen klickar på mina fina torsdaglänkar i vilket fall som helst så funderar jag på att flytta inläggen till tisdagar istället.

Bra eller anus?

För att ni inte ska gå utan substans har jag dock letat reda på denna helt fantastiska lilla kulturberikare. Kolla eller ha den på i bakgrunden och lyssna. Ökenjazz när den är som bäst från bästa Tinariwen.

För er som inte pallar med ökenjazz så bidrar jag med en liten kort origamianimation. Kul med servetter.

Torsdagsinlägg: Hur ser din köpprocess ut?

process3

 

Vad ni ser ovan är alla mina mad phat Illustratorskillz nedkokta i en gravt pedagogisk .png.

Buga för mästaren.

Förra veckans ambition till ett ärkeinlägg grusades totalt av Volvo Epic Dynamic Split Steering. Det var liksom ingen idé att göra någonting annat än att luta sig tillbaka, ta en kaffe och lyssna på Enya.

I dag tänkte jag att vi skulle bråka lite om och kring köpprocesser. Alltså, låt mig klargöra en sak: jag är inte en marknadsförare. Om vi ska dra in en yrkesmässig definition på mig så är jag mycket mer kreatör och kommunikatör. Det betyder att staplar, diagram och demografiska undersökningar intresserar mig mycket mindre än samtal, känslor och intressen.

Men mest av allt är jag en konsument. Och det är du också.

Ett stort problem vi har som marknadsföringsproffs, oavsett vilken sida av stridslinjen vi befinner oss, är att vi tar oss själva ur ekvationen. Vi går in i en arbetspersona och använder de verktyg vi har till hands utan att egentligen reflektera över om de är relevanta.

Om vi för en stund struntar i att vi är marknadsförare, reklamare, kreatörer, kommunikatörer eller bara har hamnat på fel webbsida i jakten på texten till låten ”babblish (Ingen Respekt)” av Highwon – och istället fokuserar på att vi är konsumenter: hur ser din köpprocess ut? 

Stämmer den överens med den köpprocess som finns utskissad i ditt företags marknadsföringsplan?

När vi ska köpa en produkt idag så är vi extremt otåliga. Vi har gjort en snabb sökning på datorn eller mobilen efter produkterna vi är ute efter. Vi hoppar förbi fasen med att läsa på om produkterna på de officiella hemsidorna och kollar istället på prisjämförelse- eller recensiossiter och basererar våra beslut på vad som sägs av andra konsumenter och, speciellt, de som vi litar på.

Det är större chans att vi väljer en produkt som någon av våra vänner har nämnt i förbipasserande i ett socialt nätverk där vi interagerar eller när vi träffats och pratat.

Det är där köpprocessen börjar: med en rekommendation eller ett omnämnande innan behovet uppstår eller i direkt samband med det. Om vi har hört någonting positivt så är det självklart att det är det första vi söker på.

Vi undviker att gå in på produkthemsidor för att vi vet att informationen där inte är skriven för dig och mig. Den är skriven för personen på marknadsavdelningen som har godkänt den. Vi vill inte ha marknadsföringscopy, vi vill ta del av andras upplevelser. Det hjälper oss att göra information mänsklig och därmed lätt att ta till sig baserat på våra behov och förväntningar.

Vår utmaning, din och min; om vi nu går tillbaka in i våra yrkesroller: är att skapa möjligheter för upplevelser och erfarenheter att bli sökbart content i de kanaler där kunderna lever sina liv. I sociala medier och verkliga livet.

På samma sätt som våra upplevelser delade till våra vänner blir top of mind hos dem så blir våra kunders upplevelser top of mind hos deras vänner och nätverk.

Vi måste ge våra kunder någonting att tala om. Och att relatera till.

People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” – Maya Angelou

Opera och vetenskap – vad händer egentligen?

Vad händer när man kopplar upp Alan Davies & Stephen Fry till massor med maskiner och låter dem lyssna på Opera? Musikens inverkan på människan förklaras av några av världens främsta forskare.

Detta är helt briljant (och ingenting man ska börja titta på när man egentligen borde sova).

Njut!

Och, som en liten uppföljning till van Dammes Epic Volvo Dynamic Steering Split, så har det visat sig i forskning att möss som lyssnar på opera efter hjärtkirurgi i snitt lever längre än de möss som efter operationen tvingas lyssna på Enya:

CBA recipients of a B6 cardiac graft that were exposed to opera music and Mozart had significantly prolonged allograft survival (median survival times [MSTs], 26.5 and 20 days, respectively), whereas those exposed to a single sound frequency (100, 500, 1000, 5000, 10,000, or 20,000 Hz) or Enya did not (MSTs, 7.5, 8, 9, 8, 7.5, 8.5 and 11 days, respectively).

Undvik gärna att berätta för eventuella New Age-vänner.

Torsdagsinlägg: Don’t hug me, I’m scared

Tack Nilson för att du skickade den här till mig. Jag vill inte skriva för mycket här, det räcker gott med följande:

Titta på den första filmen, hela filmen. Pausa en stund och tänk igenom vad du tycker. Kolla sen på den andra. 🙂

Njut av lite äkta kreativitet och lite genuina analyser.

Mind-blown much?