Ropen skalla – Åkband åt alla!

Det är svårt med sociala medier. Jag vet. Det är svårt att hitta uppslag till alla dessa eviga uppdateringar som ska tala till målgruppen, uppmana till klick och interaktion och vara harmlösa nog att inte göra någon upprörd. Man måste vara noga med var man sätter fingrarna på tangenterna, för det finns inget som provocerar mer än ett felstavat ord. Och som om det inte vore nog att man har brukarna att oroa sig för – hos kunden sitter en nojig marknadsperson som bara bryr sig om rapporterna uppåt och ser de sociala medierna som någonting hen måste ha med i sagda rapporter med gilla, dela och interaktion – men fan ta de sociala medierna om någonting sticker ut och skapar reaktion utöver det sanktionerade. Då kan huvuden rulla. Längst ned i näringskedjan såklart.

Det absolut svåraste när det kommer till sociala medier är att hitta rätt målgrupp. Det har jag avhandlat tidigare här på bloggen, och arbetet görs inte lättare av att kunden, avsändaren, inte vet vem kunden är. De demografiska aspekterna är fortsatt väldigt viktiga: inkomst, geografiskt läge et cetera; men vad som är minst lika viktigt idag är de som påverkar demograferna: barn, vänner, familj och så vidare som susar förbi i flödet.

Att skapa kommunikation som talar både direkt till målgruppen och till de som påverkar dem är svårt. Jetesvårt.

 Trygg-Hansa gjorde en grej som susade förbi i Facebokflödet idag på morgonen. 

Jag antar, för diskussionens skull, att jag inte tillhör målgruppen. Jag misstänker att mottagarna är alla föräldrar till yngre barn, barn och tonåringar som tycker att det är kul att hänga på Gröna Lund. Gott så. Alla vill väl att barnen ska få ha kul och få vara barn. Och alla som har varit på Gröna Lund vet hur dyrt det kan vara. In kliver Trygg-Hansa tillsammans med Childhood och räddar dagen.

Trygg-Hansa-

Ta en Groupie. Ta två. Fan, ta en till hela åkbandet vetja.

Vi älskar att hitta på nya ord som spelar på selfiens enorma succé: footie, elfie, selfie, someoneelsie – listan kan göras lång. Men att ta en groupie? Det är mycket möjligt att yngre generationer inte associerar ordet till någon som hänger runt exempelvis musikband och som ibland, men inte alltid, har sex med bandmedlemmar – jag lägger ingen värdering i det; alla är fria att göra vad de vill med vem de vill, det är mitt motto – men det är en betydelse som är den normala tolkningen av alla som är 30+.

Inlägget görs inte bättre av att det inte på något sätt är en grupp människor på bilden. Det är istället en liten flicka. Någonting säger mig att det är ett stock photo – men någon har valt ut bilden och godkänt den för användning i inlägget – den omedelbara associationen är, och här tackar jag Sara för att ha påpekat det, Sommaren med Monica.

Resultatet blir någonting som skaver.  Men jag är som sagt inte målgruppen.

Vem tyckte detta var en bra idé?

//Jimmy

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *