Det var länge sedan nu. Så kan det gå!

Ibland händer det väldigt mycket på en gång och då blir någonting lidande. I mitt fall mig själv och babblish. För att vara egenkritiskt så är det naturligtvis väldigt dåligt när man arbetar mycket med sociala medier att inte alls vara social i några medier. Men det har även gett mig tid för väldigt välbehövlig reflektion.

Jag jobbade som fan i slutet av 2014, jag kan inte fatta att det bara är en dryg månad och en halv till vi firar halvtid på 2015, vad hände? Och drog sen iväg till USA i fem veckor för att 40-årskrisa och se USA. Flög till San Francisco och sen tåg mellan olika städer; Portland, Chicago (tar 52 timmar – seriöst, ta sovvagn), Nashville, Memphis, New Orleans och New York. Sen flyg hem.

Vill du se bilder så kan du kolla på min fotoblogg, klicka ovan eller på den här länken: Reality-Inflicted, för att komma dit. Mycket blandade bilder. En del riktigt bra om jag får säga det själv.

Sen var det rätt in i en hel del jobb igen. Tiden har gått. Och jag med den.

Jag vet inte hur du känner kring social marknadsföring och sociala medier – men jag har börjat fundera. För bara några år sedan när jag drog igång babblish så var den sociala marknadsföringen i sin linda. Jag minns fortfarande hur det var en explosion på linkedin när alla hetsade att lägga till ”Social Media” och ”Digital Strategy” på sina profiler. Och det människor som än idag inte kan kopiera in text i ett exceldokument eller förstå hur man sätter upp en annonskampanj i Facebooks ad manager. Men vad har egentligen hänt under de här åren sett till kommunikationen? Egentligen ingenting. Inte. Ett. Spår.

Mediabyråerna och account managers har tagit till sig möjligheterna att mäta som finns inbyggt i sociala medier: likes, dela, exponeringar, följare – reklambranschen har tagit till sig de sociala medierna och skapat bra och övergripande kampanjer som verkligen gått bra. Speciellt kompetenta att hantera de möjligheter till opinionsbildning som de sociala medierna erbjuder har PR-byråerna varit. Twitter, Facebook, Instagram – i kombination med medieträning, pressreleaser och en vältränad kommunikatör är extremt väl fungerande. Men absolut mest framgångsrika har de vanliga människorna varit: bloggare, podcasts, Instagram, Youtube – möjligheterna för ”vanliga människor” att kliva fram har varit enorma – och många har tagit den möjligheten obegränsade som de är av reklam- och PR-branshens lagar, regler och förordningar. Det är användarna som är snabba att reagera, det är de som skapar content som sprids, utvecklas, sprids mer och når stor publik Message boards som Reddit knyter samman människor under gemensamma intressen och har så stor kommunikativ makt att alla från Obama till Monty Python och Broken Lizard har varit där och pratat direkt med användarna. Den makten som användarna har är enorm och jag tror att vi står inför ännu ett skifte i kommunikationen – vilket kommer att göra vårt jobb, vi som arbetar med kommunikationen, otroligt mycket svårare.

Den verklighet vi lever i förändras snabbt. Det är knappt att vi lyckas hålla näsan över vattnet för att hinna andas mellan kallsuparna. Vi arbetar i en värld där våra kunder är lyckliga över den Facebooksida och fina kampanj vi gjorde på den  med annonser och länkar till en rolig instagramtävling – du vet, den som fick så många gilla! – och de tycker att de är i framkant. Samtidigt vet vi att Facebook är på väg att dö som marknadsföringsplattform – användargruppen blir allt äldre, Facebook ändrar sina algoritmer igen för att se till att ett inlägg knappt får någon exponering utan en sudd deg in på marknadsföringen – jag kommer att sponsra det här inlägget med en 150-lapp bara för sakens skull – och ungdomarna, tillväxten, de som vi vill nå de har flyttat vidare för länge sedan. De finns på Instagram och, ännu värre, på Snapchat där det knappt går att komma åt människor alls. De som lyckas bäst med sin marknadsföring på Instagram idag är de som säljer sprit och knark. Sociala medier och anonyma chatappar där meddelanden försvinner efter att de lästs är fantastiska. Vi ser en utveckling där användarna drar sig allt mer från kollektivet till det individuella. De segmenteras allt mer upp efter intressen, de söker bekräftelse och samhörighet med sina likar – och det på en internationell spelplan. Möjligheten till bred, övergripande kommunikation till en målgrupp baserad på exempelvis en gemensam demografisk faktor kommer att försvinna. Och det snart.

Hur ska vi nå fram? Vad ska vi göra för att 1) nå fram till konsumenterna och 2) få kunderna att inse att spelplanen förändras igen. Och igen, och igen. Snabbare och snabbare.

Dedicerade kommunikationsavdelningar kommer att bli ännu viktigare. Kommunikatörer med ett brinnande intresse för avsändarens verksamhet, kommunikatörer som är en del av målgruppen – som kan tala till dem på deras sätt. För att det är DERAS sätt att kommunicera.

Jag förutspår utmaningar framöver. Det ska bli skitkul.

Hälsar,

Jimmy.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *