Torsdagsinlägg: Hur ser din köpprocess ut?

process3

 

Vad ni ser ovan är alla mina mad phat Illustratorskillz nedkokta i en gravt pedagogisk .png.

Buga för mästaren.

Förra veckans ambition till ett ärkeinlägg grusades totalt av Volvo Epic Dynamic Split Steering. Det var liksom ingen idé att göra någonting annat än att luta sig tillbaka, ta en kaffe och lyssna på Enya.

I dag tänkte jag att vi skulle bråka lite om och kring köpprocesser. Alltså, låt mig klargöra en sak: jag är inte en marknadsförare. Om vi ska dra in en yrkesmässig definition på mig så är jag mycket mer kreatör och kommunikatör. Det betyder att staplar, diagram och demografiska undersökningar intresserar mig mycket mindre än samtal, känslor och intressen.

Men mest av allt är jag en konsument. Och det är du också.

Ett stort problem vi har som marknadsföringsproffs, oavsett vilken sida av stridslinjen vi befinner oss, är att vi tar oss själva ur ekvationen. Vi går in i en arbetspersona och använder de verktyg vi har till hands utan att egentligen reflektera över om de är relevanta.

Om vi för en stund struntar i att vi är marknadsförare, reklamare, kreatörer, kommunikatörer eller bara har hamnat på fel webbsida i jakten på texten till låten ”babblish (Ingen Respekt)” av Highwon – och istället fokuserar på att vi är konsumenter: hur ser din köpprocess ut? 

Stämmer den överens med den köpprocess som finns utskissad i ditt företags marknadsföringsplan?

När vi ska köpa en produkt idag så är vi extremt otåliga. Vi har gjort en snabb sökning på datorn eller mobilen efter produkterna vi är ute efter. Vi hoppar förbi fasen med att läsa på om produkterna på de officiella hemsidorna och kollar istället på prisjämförelse- eller recensiossiter och basererar våra beslut på vad som sägs av andra konsumenter och, speciellt, de som vi litar på.

Det är större chans att vi väljer en produkt som någon av våra vänner har nämnt i förbipasserande i ett socialt nätverk där vi interagerar eller när vi träffats och pratat.

Det är där köpprocessen börjar: med en rekommendation eller ett omnämnande innan behovet uppstår eller i direkt samband med det. Om vi har hört någonting positivt så är det självklart att det är det första vi söker på.

Vi undviker att gå in på produkthemsidor för att vi vet att informationen där inte är skriven för dig och mig. Den är skriven för personen på marknadsavdelningen som har godkänt den. Vi vill inte ha marknadsföringscopy, vi vill ta del av andras upplevelser. Det hjälper oss att göra information mänsklig och därmed lätt att ta till sig baserat på våra behov och förväntningar.

Vår utmaning, din och min; om vi nu går tillbaka in i våra yrkesroller: är att skapa möjligheter för upplevelser och erfarenheter att bli sökbart content i de kanaler där kunderna lever sina liv. I sociala medier och verkliga livet.

På samma sätt som våra upplevelser delade till våra vänner blir top of mind hos dem så blir våra kunders upplevelser top of mind hos deras vänner och nätverk.

Vi måste ge våra kunder någonting att tala om. Och att relatera till.

People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” – Maya Angelou

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *