Storytelling 101 – Koka ditt eget klister.

Skärmavbild 2013-10-23 kl. 16.16.34

Wikipedia levererar som alltid svaren. Och här hade jag tänkt att jag skulle leka lite med konceptet storytelling till dagens torsdagsinlägg.

Fan ska jag göra nu då?

 

Det var en gång en copywriter som började fundera på det här med dialogbaserad marknadsföring. Han satt på sin lilla kammare och strök sig över sitt vildvuxna skägg när han läste blogginlägg efter blogginlägg som gav floskler och inte information. I frustration tog han på sig sin rutiga ylleskjorta från Pendleton och gav sig ut på en pilgrimsvandring till amazon.com där han köpte på sig litteratur. Så mycket litteratur. Han började läsa; och se!, allt eftersom textmassan ökade växte även mängden floskler. Han härdade ut, han sållade, antecknade stödord och surfade pingviner på youtube och slutligen började ett mönster urskilja sig i gyttret; en ljuspunkt vid horisonten, ett fyrtorn som signalerade skydd och värme för ett stormpiskat skepp: ingen vet vad de håller på med.

Och copywritern kände lugnet.

Den fas vi befinner oss i nu kallar jag för den stora kalabaliken. Vi vet att förändring kommer, vi ser den i horisonten (den rullar in från väster) och vi reagerar. På det sätt vi kan. Ren panik. Vi har ingen aning om vad som händer men vi vet att vi måste reagera. Reagera på något, reagera på allt. Det är nu man kan tälja guld om man bara använder rätt ord mot kund: digitalt, story, content, dialog, långsiktig, varumärke online. Jag kallar det podiumeffekten. Man lyssnar och litar på den som håller ett föredrag, den som står och sprider ett budskap, för vi litar på att de vet vad de talar om.

Det är för att många som är i beslutsfattande position är av den gamla skolan. De är kvar i samma gamla tänk. Och det är ingenting fel med det. Fel blir det om man intalar sig själv att man inte kan utvecklas – att man inte kan förstå.

Det är helt fel. För det är egentligen skitenkelt. Det svåra är att orka ta tag i förändringen. Tyvärr finns det inga enkla lösningar.

I dag vill många sälja lösningar med Storytelling. Ta då ett djupt andetag och fråga vad de menar med det; för storytelling i sig säljer inte någon produkt, den bygger inte varumärket.

Storytelling håller samman budskap, storytelling är ett kampanjklister. Därför bör varningsklockan börja ringa när någon vill sälja på dig storytelling som koncept.

Jag har skrivit det tidigare, och jag vill inte upprepa mig, men lite måste jag göra det: för att få effekt på dina kampanjer om du ska ge dig in social marknadsföring så krävs det internt arbete,

Innan du förstår ditt varumärke, vet vad det står för i kundernas ögon, hur det skiljer sig från varumärkets egen bild av sig själv, innan du har definierat eller uppdaterat core values, satt mål för varumärket och definierat långsiktiga värden och mission statement så har du ingenting att stå på när det gäller dialogbaserad marknadsföring.

Jag hjälper gärna till. Bjud på en fika så förklarar jag vad det innebär. Den första timmen är alltid gratis. Bjussar på en liten intro till vad storytelling är:

Storytelling 101

Varje budskap, varje kampanj, varje story om du så vill; har tre delar:
1) Budskapet som det levereras av avsändaren.
2) Budskapet som det tolkas av mottagaren.
3) Storytelling som är klistret som binder samman de två.

Och för att göra ditt eget klister måste du ha rätt recept.

Som avslutning så bidrar jag med en liten film som visar hur det känns när man försöker förklara långsiktigt strategiarbete för kollegor som vill in och sälja snabba lösningar.

Jimmy Forsman är copywriter som halkat allt mer in i gränslandet mellan reklam och marknadsföring. Varumärkesbyggande genom dialog och social marknadsföring är en passion och han vill att alla ska komma ihåg att sociala medier är ett verktyg, inte ett slutmål.

Kontakta Jimmy

tel: 0705-800560
e-mail: jimmy[@]babblish.se

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *