Torsdagsinlägg: Processer och lyssnande.

Det finns en obehaglig likhet mellan marknadsföringslitteratur och självhjälpsböcker. Man tar självklarheter, lindar in dem i lite lulllull, slänger på lite floskler, gör det komplicerat, resonerar kring det självklara i det självklara, förenklar igen och serverar till en hungrig läsarkrets.

I sig är det en talang att kunna sälja samma gamla information om och om igen. En självklarhet är alltid en självklarhet. Kan man sen skaka runt och blanda den med en del lika självklara drömmar, vem vill inte bli smal, rik, vacker och framgångsrik lixom (<– pun intended), så har vi faktiskt en riktigt räkmacka. Det säkraste sättet att bli miljonär är att skriva en bok som heter ”så blir du miljonär”.

Själv tittar jag på lite olika källor för inspiration till mina torsdagsinlägg och för att hålla mig uppdaterad. Den som är intresserad kan med fördel kolla in Brian Solis, han har skrivit väldigt många bra böcker, det kommer också ständigt nya varianter av samma innehåll från olika källor, Google med sin ZMOT som är ett svar på P&Gs FMOT och SMOT, IBM lanserade precis en analys över Gen C med hjälp av den ovan nämnda Brian Solis. Men allra mest tittar jag nog på Mupparna och Sesame Street för inspiration.

Personligen tror jag på att förenkla. De här inläggen är precis lika mycket för mig själv som för min lilla men växande läsarkrets.jag försöker ta någonting som känns underligt, tänka igenom eländet och förenkla det. Och finns det några som är bättre på att förenkla och förklara än barnprogram?

FMOT, SMOT, ZMOT och Gen C är alla härliga förkortningar. Den sista, Gen C, är kanske inte så klurig att lista ut vad den står för: Generation C, eller Generation CONNECTED, är IBMs namn på den uppkopplade kunden. Gen C och ZMOT talar egentligen om samma sak: vad och hur tar kunden beslut i sin köpprocess. ZMOT, eller Zero Moment Of Truth är det som inträffar omedelbart efter ett köpbeslut.

Tidigare så var köpprocessen att vi identifierade ett behov, skrev en lista, åkte till butiken och tittade på hyllan. Där har vi FMOT eller First Moment of Truth som P&G identifierade redan 2005. Hur får vi kunden att välja vår produkt framför andra när de står vid tvättmedelshyllan? SMOT eller Second Moment of Truth kommer när vi använder produkten, Motsvarar den våra förväntningar eller inte? Här tar vi beslutet om vi ska köpa produkten igen eller inte.

ZMOT är vad som händer innan vi kommer till butiken. Nu finns information bara en knapptryckning bort. Det är mycket enklare och smidigare att kolla upp produkterna man ska handla innan man kommer till butiken. Köpbeslutet har flyttats från den fysiska platsen där vi handlar till att ske på vår dator, i vår surfplatta eller mobiltelefon. Den uppkopplade människan är nyckeln till framtidens marknad. 

Tidigare delade vi in kundgrupper enligt demografer: kön, ålder, inkomst, utbildning och geografiskt läge för att vara säkra på att vi skickade rätt budskap till rätt kundgrupp. Men hur planerar vi när människor umgås, pratar och påverkar över och vid sidan av demograferna? Nu pratas det om psykografer: vad är kunden intresserad av, hur och var diskuterar de, hur uppför de, hur delar de med sig av information och hur bygger de relationer.

Se där: ett jättelångt sätt att säga att allt handlar om Word of Mouth. Fast det är Word of Mouth i ett samtal som pågår 24 timmar om dygnet. Hela jävla tiden.

Och du har möjligheten att styra samtalet.

Om du bara är villig att lyssna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *