social marketing: ta det lugnt och andas.

Det har varit intressant att följa linkedin den senaste månaden, jag har aldrig varit med om att så många ”endorsar” varndra.  Alla verkar ha uppdaterat profilerna med ”social media marketing”, ”digital strategy”, ”social marketing” och så vidare i alla möjliga varianter. Uppmuntrande och skitkul! Sverige börjar vakna och alla vill vara med och leka.

Så långt allt gott!

Och det är precis nu  det är dags att ta ett steg åt sidan. Att hitta en bra stol och en bit papper och att sätta sig ned för att fundera på vad det är som händer. Jag lovar dig; det är mycket större än du tror. Och din roll i vad som händer är mycket större än du anar.

Den naturliga reaktionen vid all förändring är att ta det vi vet och anpassa det till det nya. Vi vill stoppa in saker, händelser och människor i fack. Det hjälper oss få ett grepp. Men vad som händer nu är både en revolution och evolution (tack Brian Solis). När marknaden nu förändras till någonting helt nytt, någonting okänt, så handlar det inte längre om vad vi vet utan om var vi vill nå: det handlar om mod och kreativitet.

Du har nått så här långt med din befintliga kunskap. Nu är det din vision och ambition som tar dig in i framtiden. Och nu kommer vi till pudelns kärna:

Varför är det DU gör viktigt?

Det finns en anledning till att man är omgiven av människor som inte fattar, en anledning till att familj, vänner och affärskontakter inte har en aning om vad det är du gör på dagarna: det är dags att utvärdera vad det är du tycker att du erbjuder och jämföra det med bilden av vad andra tycker att du levererar.

Det är mycket sällan samma sak.

Att veta vad du erbjuder, att veta vad andra tycker att du erbjuder, det är utmaningen. Inte att haka på den senaste tekniken, inte att finnas i de senaste sociala medierna, inte att ha de senaste apparna eller lägga massor med pengar på virala kampanjer eller bluff-PR.

Personligen har jag intresserat mig för social marknadsföring och sociala medier ganska länge. Jag har läst mycket i ämnet, jag har lekt och laborerat och jag tycker mig förstår vad som händer ganska bra. Ändå måste jag erkänna att jag inte har en aning om vad som komma skall. Det är på samma gång läskigt och vansinnigt spännande.

Det viktiga är att ha koll på syfte och erbjudande, att veta vad andra tycker om vilka vi är och vad de tror att vi gör; att veta hur det skiljer sig från vår bild, våra mål och visioner. Sen ska vi bara förstå hur man använder den kunskapen för att växa, för att bygga varumärke och business. Då kan vi förändra världen.

Jag kan börja med att föregå med gott exempel; babblish är ett nystartat företag. Det gör att jag har varit kluven i mitt erbjudande. Jag har helt enkelt velat kommunicera att jag gör allt. Text, annonser, sociala medier, kampanjer, strategier, social marknadsföring och fan och hans moster. Ett väldigt kluvet budskap som lett till att människor vet om att jag finns, men inte har kunnat ta reda på vad jag gör.

Det är ett problem när man behöver dra in jobb. Ett problem och en sporre.

De senaste månaderna har jag suttit ned och arbetat med mitt eget erbjudande, tittat på möjligheterna och börjat strukturera upp mig. Tagit tag i min egen marknadsföring och börjat leva efter mina egna regler. Se hur bra det går. Du är inne på min hemsida och läser det jag skriver.

Min vision:

babblish arbetar i gränslandet mellan marknadsföring, reklam och kommunikation. Vi hjälper företag med att skapa strategier för social marknadsföring och social business, vi hjälper till med att knyta dessa till affärs- och marknadsplaner, hjälper till med storytelling och content creation. Och vi arbetar både online och offline.

Vi hjälper företag att inse den otroliga kraft som finns i dialogen med kunden, hjälper till att kontrollera, utnyttja och använda den för att växa och påverka.

Min verklighet:

Alla mina gamla kontakter och leads tror att jag bara skriver om vin.

Vad gör du?

 

Jimmy Forsman är copywriter som är sjukt intresserad av sociala medier och social marknadsföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *