Lidl och Ingo odlar Dill.

Jag funderade på om jag skulle göra Dill till ett långt torsdagsinlägg men nej. Jag spar det. Det känns bättre att suga på den karamellen lite och göra en vettig uppföljning och studie senare.

Jag nöjer mig med att säga att jag tycker att Lidl och Ingo har skapat en lysande kampanj.

Maximal spridning i bloggar, i twitter, i instagram och på facebook bland de inflytelserika foodiemänniskorna som har snubblat över sina egna fötter för att hålla med varandra. Med det låga priset har man gjort att människor som aldrig någonsin skulle äta den här typen av mat har vågat boka in sig och de har blivit överlyckliga. Man har vågat köra kampanjen till vägs ände och inte breakat den i förtid. Det om något är ett tecken på att det verkligen är genomtänkt och att man har en långsiktig plan: inte bara att skapa en omedelbar reaktion. Det här är inte provokations-PR, som en del har sagt, utan det är snarare en kampanj som förändrar beteende och, än vikigare, skapar en diskussion med potential att nå utanför målgruppen.

Som resultat har vi nu en restaurang som varit fullbokad från första till sista dag. Matelit och kändisar har samsats om att äta maten, de har pratat om den och de har skrutit. Sen kommer ”sanningen” fram och då börjar de kränkta egonas kör om omoraliskt och falskt. Speciellt intressant är det när påhoppen kommer från människor som själva är rena PR-produkter. Speciellt när det gäller Cramby som har  fått skriva kokböcker och vara på tv genom den enda anledningen att vara betald för att äta på restaurang.

Vad är mest falskt: att laga god mat och ge en upplevelse få förunnat på råvaror från en lågpriskedja eller att hävda att man är en auktoritet baserat på att man har ätit på ute på lokal?

Grattis Lidl och grattis Ingo. Nu ser jag fram mot en jävligt bra uppföljning!

Jag funderar på vilken kategori jag ska lägga det här inlägget under. Är det en reklamkampanj eller ett bra exempel på Social Marknadsföring? Den som lever, och får se uppföljningen, får se!

Tillägg

I en intervju i Resumé kan vi läsa lite mer. Dill verkar vara början på en ”flera månader lång kampanj”. Ska bli intressant att följa!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *