Det är tryggare att vara individuell tillsammans.

Jag har alltid fascinerats av Stockholm som stad. Vi är små sedda ur ett internationellt perspektiv, Storstockholm har cirka 2 miljoner invånare, varav cirka 1,2 miljoner  i själva Stockholm. Så långt allt bra. Det som är speciellt intressant är hur vi grupperar oss i Stan. Leopardfläckarna på Östermalm, Reklam och PR-direktörerna på Kungsholmen, Välbärgade men-inte-riktigt-Östermalm i Vasastan och de individuella och unika på söder.

Söder, denna oas där man kan vara sig själv, göra vad man vill, se ut hur som helst och kan göra det i grupp! Tillsammans. Tryggt.
Ingenting underligt i det. Vi är flockdjur. Men till skillnad från andra djur så söker vi aktivt upp den flock som vi vill vara med i och vi jobbar hårt för att bli en del av sagda flock. Någonting som naturligtvis leder till en viss konformitet i det individuella uttrycket.

Nåväl.

Det för oss in på dagens blogginlägg. I förrgår så såg jag Absolut Vodkas senaste alster Transform Today och slogs av en tanke. Kolla på videon, jag utvecklar tanken efter den:

Här kommer tanken, hoppas du är beredd: varumärkesbudskapen för de stora, multinationella företagen är precis som Södermalm.

Alltså, vad jag menar är att man i jakten på att vara unik och att uttrycka sin individualitet nästan alltid låter sig ledas av andra.

När Absolut nu kliver ut och proklamerar att de har ett nytt ”brand ethos”, det ganska intetsägande ”Transform Today”, så sällar de sig till flera andra stora spelare som riktar in sig på individen. Runt 2010 började det talas en hel del om trenden mot individen, förverkligandet av jaget och ”the spirit of individualism” som  ”applauds the freedom of the individual and encourages personal development and self-direction”, för den som vill läsa mer om detta så är det bara att söka på ”Global Consumer Trends – Individualism” och läsa på. Vad jag tycker om användandet av  termen ”brand ethos” kan vi ta en annan gång.

Det är den här riktningen i kosumentbeteende som ligger till grund för många av De Storas strategier, de strategier som nu börjar rulla ut.

Ett annat exempel på den här trenden i marknadsföringen är bland annat:

Adidas – Unite all Originals

Min första känsla när jag tittar på både Absoluts och Adidas filmer är att de är endimensionella.

Absolut har tolkat trenden med individualism, kreativitet och förändring som att vara någonting som är strikt personligt utvecklande. Satsa allt så kommer du att nå personlig framgång. Fokus ligger så klart på musik, konst och design;. områden som de tror intresserar och tilltalar den målgrupp som de lägger väldigt mycket pengar på att tala till.

Adidas riktar sig med den här kampanjen till människor som vågar sticka ut, vara sig själva, färgstarka och unika. Men med ”Unite all Originals” så blir det omedelbart en gruppaktivtet att vara unik och originell. Och där spricker deras kampanj i mitt tycke. Där och i det faktum att det tydligen är unikt att ha leopardmönstrat.

Både Absolut och Adidas missar dock en väldigt viktig sak: individualism går i dag hand i hand med en stark personlig integritet. En integritet som ofta manifesterar sig i att man vill bejaka sig själv genom att göra en skillnad.  Vi vill hjälpa andra, det får oss att må bra och definierar den person vi vill vara. Helt enkelt.

Två företag som har greppat den här biten och läser in den positiva aspekten av individualismen i sin kommunikation är, surprise-surprise, Coca-Cola och Nike. Två av mina favoritfilmer är från 2012 och jag slänger in dem nedan:

Coke Zero – A Step from Zero

Nike – Find Your Greatness

Här pratar vi kommunikation i en helt egen klass. Coca-Colas kommunikation kan vi lämna lite därhän, jag har avhandlat det ganska mycket i min case study av Content 2020, men jag måste säga att jag tycker att den här är fantastisk. Bror och syster sitter på trappan medan mamma och pappa bråkar. Genom slumpen får han en idé till ett nytt danssteg. Det sprider sig som en löpeld över världen och han når ära och berömmelse (tack sociala medier). Men i slutändan handlar det om att hans danssteg, hans individuella berömmelse också förenar familjen i den sista scenen av reklamfilmen. Individualism som även täcker in andra människor och deras känslor. För ingen av oss är ensam.

Det där blev inte så ”därhän”.

Nikes reklamfilm är fantastisk av flera anledningar. Nummer ett så var det ett enormt skifte i hela Nikes kommunikation. De gick från det tidigare ”Just do it” till ”find your greatness”. Tidigare låg Fokus på idrottsmannen, på övermänskliga prestationer och plötsligt så valde man att fokusera på dig och mig; på vanliga överviktiga, out of shape Jimmy Forsman. Kommunikationen vill få oss att förstå att vi kan förändra hur vi är, att vår prestation är minst lika viktig som den som utförs av en superatlet. Nike valde också att inte vara med och sponsra OS i London 2012. Istället släppte de en reklamfilm som visade vanliga människor som idrottade i massor med olika städer som heter London runt om  i olika länder. En fantastisk kampanj.

Bra reklam och bra kommunikation helt enkelt.

Fuck me, jag tycker att ”Find your greatness” är briljant.

För att återknyta till att varumärkeskommunikationen är som Söder: Många ser likadana ut men det är några få som sätter trenderna.

Du kanske noterade en stor röd blaffa med ett ”T” i mitten högst upp i blogginlägget. Det beror på att även vi på babblish eftersträvar konformitet. Om man går till startsidan www.babblish.se och scrollar ned lite så hittar man alla blogginlägg fint färgkodade. For your pleasure. Då blir det lätt att hitta exempelvis alla torsdagsinlägg. Som det här är. Ett torsdagsinlägg alltså.

Ha det gott!

//J

Jimmy Forsman är en Copywriter som tycker att det är väldigt kul med sociala medier och Social marknadsföring. Både det strategiska tänket och det kreativa arbetet. Har du några frågor eller vill diskutera det som avhandlas på bloggen så är det bara att skicka ett mail till jimmy[@]babblish.se eller att kommentera det här inlägget.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *