Sociala medier och likehoreri.

Började jag inte i fel ände egentligen, när jag skrev mina tidigare blogginlägg?

Nej, det tycker jag faktiskt inte. Som jag skriver i inlägget Analoga människor… så är Social Marketing mycket mer än sociala medier. Social Marketing är ett synsätt på hur företag kommunicerar med sin marknad och förhåller sig till sin målgrupp. Sociala medier är en kommunikations kanal och ett viktigt verktyg. Men man ska inte lura sig själv till att tro att de sociala medier är slutmålet.

Även om det är den dominerande åsikten just nu.

Sociala medier i Sverige i dag: klickfixar åt alla!

Det finns ett antal anledningar till att sociala medier han en överdriven tilltro i det svenska marknadsföringslandskapet. De två viktigaste anledningen är utan tvekan företagsledningens okunskap och underleverantörernas bekvämhet.

I företagsledningarna så har vi ofta en situation där kunskapen om, och intresset i, sociala medier sträcker sig till att: ”sociala medier är någonting som barnen och barnbarnen sysslar med”. Den rådande uppfattningen i den typen av organisationer är ofta att sociala medier är någonting ”vi måste vara med i”. Detta glapp i förståelse har lett till en situation där många företag i dag har en, exempelvis, Facebooksida men där förståelsen om vad det handlar om, och nyttan med den, ofta sträcker sig ofta till den klassiska: ”vi finns där så nu är vi med”.

Det börjar dock förändras. Bara det senaste året har det dykt upp flera exempel på svenska företag som använder sociala medier aktivt. Några med framgång, många trevande och de flesta med missat målfokus.

Den andra anledningen är underleverantörerna. Kommunikationsproffsen. Allt som oftast reklam- och PR-byråer. Som kommunikatörer älskar vi sociala medier. Det är nämligen väldigt lätt att få fram både tydliga resultat och tydlig statistik på hur många som har gillat en sida, specifika inlägg eller som har deltagit i tävlingar och delat händelser. Rent och outspätt resultatknark.

Den här egennyttan gör att kommunikationsbyråerna gärna håller fast vid den mätbara aspekten av sociala medier och prioriterar denna för att presentera snabba resultat till kund. Kolla här vilket resultat vi har fått på vår kampanj! Fan vad vi är bra!

Men, ja… ok.. det finns faktiskt också en tredje orsak också.

Jag funderade på att inte ta upp detta eftersom jag inte vill stöta mig med potentiella kunder, men om du är här och läser så förtjänar du att höra den bittra sanningen: problemet ligger också hos köparen av tjänsterna. Ofta har marknadschefen på ett företag begränsade resurser och, som påpekats, en företagsledning som inte förstår vad det social marketing handlar om. Då blir det lätt att ta till den enkla utvägen och haka på kommunikatörernas idéer som genererar tydliga och snabba resultat. Klickfixen.

Hellre ge besten vad besten vill ha än att ta den vid hornen.

Det tar tid.

Korrekt använt så tar det tyvärr lång tid att få fram riktigt bra och mätbara resultat med hjälp av Social Marketing och sociala medier. En av anledningarna till att ledningsgrupper är skeptiska mot den här formen av marknadsföring att det tar för lång tid att få fram excelarken. Det är synd,  för när de väl kommer, vilka excelark det blir! Dregelframkallande luntor.

Det är upp till oss som arbetar med detta. både vi som säljer och producerar och ni som köper, att arbeta för en förändring i tankesätt och skapa förståelse. Kunskap förpliktigar. Både att kräva resultat från leverantörer, men också att att ge tydliga direktiv och ruskigt bra brief.

Jag försöker bidra med kunskap. Och du bidrar bara genom att läsa detta till ett förändrat synsätt på sociala medier och social marketing. Det kommer att bli sjukt bra detta.

Att lyssna, att prata och att påverka.

Att ha en Facebooksida, ett Twitterkonto eller ett Instagramkonto som bara står är inte att vara närvarande. Att vara aktiv på i sociala medier är inte att lägga upp en bild eller att skriva ”köp vår nya produkt!”. En tävling som får massor med likes eller #hashtaganvändare bygger inte varumärke. Inget av alternativen ovan ger dig heller någon information om kunden

Och vad värre är: inget av alternativen ger information om hur kunden talar om DIG.

Jag säger inte att man inte kan använda sociala medier för att göra bra och effektiva kampanjer. Vad jag säger är att man idag oftast använder sociala medier av fel anledning.

Den stora styrkan med sociala medier är som en del av en övergripande strategi för social marknadsföring (ja, jag tröttnade på Social Marketing som term och blev mobbad för att jag inte använde mig av ett svenskt uttryck, tack Charlotte), är just som källa till information.

Det första steget i att bygga upp en strategi för sociala medier. Efter att du kontaktat babblish och vi lagt upp en plan tillsammans är det dags att börja lyssna på konversationer. Hur pratar kundgruppen om ditt varumärke och om dina produkter? Är det positivt eller negativt? Om det är positivt, vad är det som är bra? Samma sak om det  är negativt, vad är det som är negativt? Hur pratar de om dina konkurrenter? Hur ser kundens vardag ut? Vilka är de inflytelserika användarna i din målgrupp? Hur kommunicerar de? Vad går de igång på?

Det här är bara en bråkdel av den information du kan samla in genom aktivt lyssnande.

All denna information formas och används i underlaget till din sociala strategi. När vi har underlaget kan vi skapa content och storytelling för att nå våra mål med konversationerna. Detta är grunden när vi sedan går ut och börjar prata med målgruppen.

Först lyssnar vi, sen blir vi en del av konversationen och slutligen leder vi samtalen.

Och det är här social marknadsföring kommer till sin verkliga rätt. Det är här tänket kickar in. Social marknadsföring handlar inte bara om sociala medier. Det du kommunicerar i print, på tv och i radio skapar också konversationer. Det är därför strategi, content och storytelling är så viktig för att avgöra hur ditt budskap tas emot. För folk kommer att prata. Oavsett om du lyssnar eller inte.

Det du måste fråga dig är: har du råd att strunta i att vara en del av samtalet?

TCP4The conversation Prism är copyright Brian Solis & JESS3.

 

Glöm inte att registera dig för babblish nyhetsbrev. Vi bjuder på en del sköna repriser, lite bra musik och en eller annan pedagogisk video. Gå till kontakt och fyll i din mailadress så går det automatiskt och smidigt.

Där kan du även enkelt komma i kontakt med mig, Jimmy Forsman, om du har några frågor.

Ha det gott!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *